AES Detector – Aplikasi Android Kesan Kamera AES

Terbaca entri di blog Kak Jie tentang satu aplikasi Android iaitu AES Detector. Menarik!

Kamera AES

AES Detector ni merupakan aplikasi mudah alih (smartphone) untuk mengesan Kamera AES yang baru dikuatkuasakan di Malaysia.

Sistem automatik dari aplikasi ni akan mengeluarkan bunyi amaran untuk mengingatkan kita bila terdapat sebarang Kamera AES dalam lingkungan 1,000 meter dari kedudukan kita berada.

Pastikan pembesar suara telefon bimbit dihidupkan untuk mendengar bunyi amaran.

Lokasi Kamera AES

Berdasarkan data yang diterbitkan di Portal JPJ, terdapat 831 lokasi akan disasarkan untuk melaksanakan Kamera AES.

Sila rujuk Portal JPJ untuk maklumat lanjut lokasi pemasangan kamera AES.

Cara Guna Aplikasi AES Detector

Phone perlu ada aplikasi Adobe AIR untuk membolehkan AES Detector ni dijalankan. Kalau phone korang belum ada Adobe AIR lagi, install dulu. Search kat Google Play.

Lepas dah ada Adobe Air baru AES Detector boleh dijalankan. Bila korang klik aplikasi AES Detector yang dah dipasang dalam phone, korang akan nampak paparan berikut:

Antaramuka aplikasi AES Detector
Antaramuka paparan aplikasi AES Detector

AES Detector tak memerlukan talian internet. Cuma perlu aktifkan fungsi GPS pada phone. Bila sedang memandu dan tiba-tiba kita berada dalam lingkungan 1,000 meter dengan Kamera AES, aplikasi AES Detector akan mengeluarkan bunyi amaran.

So, perlahankan lah kenderaan anda untuk mengelakkan disaman.

Aplikasi AES Detector boleh dipasang melalui Google Play (Install AES Detector) atau boleh scan QR Code di bawah ni. AES Detector dibangunkan oleh Kevin Chua.

Install AES Detector

Ada sape-sape dah cuba aplikasi AES Detector ni? Aku baru install AES Detector dalam phone. Petang nanti lepas habis kerja nak pergi test kat Putrajaya.

Credit gambar: MotorTrader

28 Comments

  1. Rsnya ok, tp xdo bunyi signal yg sy Nye, just timbUi Kat x interface shj…… good knobs Kevin Chua

  2. nak kena sambar hp android juga ler nampaknya, hp cokia ni pun dah mula meragam skit2, kira ada alasan kukuh ler kan utk tukar hp iaitu nk pakai apps AES detector ni…padahal…haha

    *memang smart gak avatar komen bulat.

    • @kartikel.com, ramai yang minta developer tambahkan jarak kot sebab 500m tu macam dekat sangat.. kalau yang bawak laju melampau tu maybe tak sempat nak perlahankan kenderaan.. kalau 1km ok sikit kot..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *